VÅRE KLASSER

Her kan du lese  om våre klasser. For å hjelpe deg å velge klasse, har vi kategorisert klassene med tempo og nivå. Tempo referer til hvor raskt vi skifter mellom øvelsene og nivå indikerer kompleksiteten i klassen. I alle klasser vil iYogas lærere gi deg instruksjoner og lære deg hvordan du kan benytte ulike tilpasninger slik at du får utbytte av øvelsene og opplever mestring. Timene vil også preges av instruktørens måte å formidle yoga. 

 

Tempo

Rolig tempo:

Myke og rolige bevegelser som både kan holdes over tid eller gjøres i et behagelig tempo som er lett å følge.  Du blir ikke svett, men vil oppleve å ha beveget kroppen på en god måte. 

Moderat tempo:

Instruksjoner som er lett å følge for alle. Du kan bli varm og kanskje svett i klasser med moderat tempo, men du vil fortsatt oppleve å ha god tid mellom øvelsene, og når det gis instruksjoner og veiledning. 

Raskt tempo:

Instruksjon og bevegelse mellom øvelsene foregår i et raskt tempo. Dynamikk og tempo i klassen gir varme og du kan kjenne at pulsen øker. 

Nivå

Nivå 1: 

Enkle overganger mellom øvelsene som alle mestrer. Det jobbes ferdig i ett plan før det gjøres øvelser i neste plan. Slik unngår du hyppige skifter mellom liggende, sittende og stående øvelser. 

Nivå 2: 

Variert og tilpasset øvelsesutvalg som gir opplevelse av mestring. Skiftene mellom de ulike plan er lett å følge. Ingen avanserte balanseøvelser eller bindinger. 

Nivå 3:

Kan inneholde avanserte og krevende øvelser som eksempelvis bindinger og balanseøvelser. Bevegelse og skifte i alle retninger samt plan kan gjøres raskt og hyppig.

YIN IYOGA

I Yin iYoga tøyer du i muskulatur og bindevev samtidig som du finner hvile og avspenning. Fokus på pust og avspenning skaper en unik ro i kropp og sinn. Øvelsene i Yin iYoga holdes fra ca. 2 - 10 minutter. Tøyende øvelser i bindevevet og muskulatur stimulere væske-produksjonen i ledd, fasia og muskulatur. Slik «smører» øvelsene kroppen, som redusere smerte og bedre bevegelighet. Avspenning og ro gir energi og bedre søvnkvalitet. 

II Yin iYoga kan du gi slipp på hverdagens krav og plikter. Du vil oppleve å lande, som også reduserer fysisk og mentalt stress. 

Yin iYoga for alle. På timeplanen finner du Yin iYoga med Rolig tempo - nivå 1.

MEDIYOGA

I Mediyoga gjør du rolige øvelser, og det settes av tid til hvile og meditasjon. Når du gjør øvelser, hviler og mediterer, vil du kjenner at du får kontakt med pusten og kan landet i øyeblikket. I Mediyoga jobbes det både fysisk, mentalt og på det følelsesmessige plan. Du vil få alternativer og tilpasninger når du har behov og trenger det. Mantra (yogasang) som synges har en beroligende effekt på kropp og sinn. Lyden og vibrasjonene stimulere sanser og følelser. Mediyoga er basert på kunnskap og forskning om hvordan øke indre ro samt redusere stress og smerter. Forskning viser at Mediyoga kan gi bedre søvn, regulere blodtrykk, bedre hormonbalanse samt redusere  rygg-/nakkesmerter og hodepine.

Mediyoga passer for alle, og spesielt for deg som ønsker å redusere mentalt og fysisk stress, samt har behov for å gjøre øvelser som øker overskudd og energi.

På timeplanen finner du Mediyoga med Rolig tempo - nivå 1. 

DYNAMISK YOGA

I Dynamisk yoga gjør du øvelser for hele kroppen. Avhengig av klassens tempo og nivå vil de styrkende, tøyende og avslappende øvelsene tilpasses klassen nivå og tempo. I klassen vil det være dynamisk og statisk belastning på armer og skuldre tilpasset nivået til klassen. Når du deltar på Dynamisk yoga vil du få veiledning og alternativer slik at du får utbytte av øvelsene og opplever mestring.

I Dynamisk yoga er det en nysgjerrig og utforskende tilnærming til yoga. Du vil oppleve at det er en lett og uhøytidelig stemning og en inkluderende atmosfære i klassen. Etter klassen kjenner du at kroppen er mykere og fylt av følelsen av letthet og glede. 

Dynamisk yoga passer for alle, velg den klassen som har det tempo og nivå som passer for deg. På timeplanen finner du Dynamisk yoga med moderat og raskt tempo - nivå 2-3.

FLYT IYOGA

I Flyt iYoga gjør du dynamiske øvelser med mye bevegelse i tillegg til rolige øvelser som tøyer og løser opp i spent muskulatur. Øvelsene settes sammen i sekvenser med flytende overganger, gjerne i en god kombinasjon av styrkende øvelser og bevegelighetsøvelser. Det er minimalt med belastning på armer, skuldre og håndledd. Klassen passer derfor godt for deg som ikke ønsker belastning på armer og skuldre. Om nødvendig får du alternativer slik at du skal få utbytte og oppleve mestring. Vi tilnærmer oss yoga med en nysgjerrig, utforskende og leken holdning. Du vil oppleve at det er en lett og uhøytidelig stemning og en inkluderende atmosfære i klassen. 

På timeplanen finner du Flyt iYoga med raskt tempo - nivå 2.

STYRKE IYOGA

Styrke iYoga kombinerer funksjonell styrketrening og yoga. I klassen gjør du styrkeøvelser for store og små muskelgrupper, balanseøvelser og bevegelighetsøvelser som kan forebygge for skader og muskelsmerter. Fokuserer på pust, ro, avspenning og tilstedeværelse har god effekt på mental helse. Styrke iYoga gjør deg sterkere, og du vil oppleve at øvelsene løser opp i spenninger og gir økt bevegelighet. Fysiske øvelser, fokus på pust og tilstedeværelse gir mer overskudd og mindre  mentalt stress.

Styrke iYoga  passer for alle som liker å trene styrke og gjøre yoga. Øvelser tilpasses slik at du får den belastning og de utfordring som er best for deg. På timeplanen finner du Styrke iYoga med moderat og raskt tempo - nivå 1 og 2.

ILØPING

I iLøping trener du ute sammen med andre. Du motiveres til å ta utfordringer samtidig som du opplever mestring. Regelmessig trening ute i naturen gir økt velvære, bedre humør og søvnkvalitet samt mer energi. I løpet av kurset får du varierte treningsøkter, i hovedsak på grusveier og stier. iLøping gir deg også ideer og inspirasjon til egen trening.
Kurset passer for alle. Både for deg som løper i dag, og for deg som ønsker å begynne å løpe. Det er ingen krav til forkunnskaper eller at du trener regelmessig.

MORGENYOGA

Morgenyoga kombinerer mildt styrkende øvelser for mage og rygg og  bevegelighetsøvelser som «vekker" kroppen på en  behagelig måte. Øvelsene øker sikrulasjon i muskler og bindevev slik at nattens stivhet i kroppen slipper taket. Morgenyoga avsluttes med en kort meditasjon.

Morgenyoga passer for alle. På timeplanen finner du Morgenyoga med moderat tempo - nivå 1-2.

NAKKE OG RYGG YOGA

Nakke og ryggyoga tøyer og løser opp i spent og stiv muskulatur i nakke, rygg og skuldre. Bevegelse samt fokus på pust etterlater en ro i kropp og sinn som kan øke konsentrasjon og velvære.

Nakke og rygg yoga passer for alle, og spesielt for de som har stillesittende arbeider, og som jobber ved skjerm. Du kan delta på Nakke og rygg yoga med «vanlig» tøy, og gjerne fra din kontor- arbeidsplass. Nakke og rygg yoga kan du delta på i vårt videotek.

YOGA MED TRIGGERBALL

Yoga med Triggerball er en rolig klasse som kombinerer bruk av triggerballer og yogaøvelser. Triggerballer masserer og stimulerer triggerpunkter i muskulatur, bindevev og fasia. Mange opplever å få løst opp i spenninger som kan være vanskelig å få til med vanlig massasje. Yogaøvelser sammen med triggerballene øker sirkulasjonen i muskulatur, som kan bidra til  en mer bevegelig og smidig kropp. Fokus på pust, tilstedeværelse og ro gir opplevelse av et avspent sinn. 

timeplanen finner du  dato og tid for Yoga med Triggerball med Rolig tempo- nivå 1. 

  • Facebook
  • Instagram

©2020 by iYoga AS. Proudly created with Wix.com