VÅRE KLASSER

Her kan du lese  om våre klasser.
For å hjelpe deg å velge klasse, har vi kategorisert klassene med tempo og nivå. Tempo referer til hvor raskt vi skifter mellom øvelsene og nivå indikerer kompleksiteten i klassen. I alle klasser vil iYogas lærere gi deg instruksjoner og lære deg hvordan du kan benytte ulike tilpasninger slik at du får utbytte av øvelsene og opplever mestring. Timene vil også 
preges av instruktørens måte å formidle yoga. 

 

Tempo

Rolig tempo:

Myke og rolige bevegelser som både kan holdes over tid eller gjøres i et behagelig tempo som er lett å følge.  Du blir ikke svett, men vil oppleve å ha beveget kroppen på en god måte. 

Moderat tempo:

Instruksjoner som er lett å følge for alle. Du kan bli varm og kanskje svett i klasser med moderat tempo, men du vil fortsatt oppleve å ha god tid mellom øvelsene, og når det gis instruksjoner og veiledning. 

Raskt tempo:

Instruksjon og bevegelse mellom øvelsene foregår i et raskt tempo. Dynamikk og tempo i klassen gir varme og du kan kjenne at pulsen øker. 

Nivå

Nivå 1: 

Enkle overganger mellom øvelsene som alle mestrer. Det jobbes ferdig i ett plan før det gjøres øvelser i neste plan. Slik unngår du hyppige skifter mellom liggende, sittende og stående øvelser. 

Nivå 2: 

Variert og tilpasset øvelsesutvalg som gir opplevelse av mestring. Skiftene mellom de ulike plan er lett å følge. Ingen avanserte balanseøvelser eller bindinger. 

Nivå 3:

Kan inneholde avanserte og krevende øvelser som eksempelvis bindinger og balanseøvelser. Bevegelse og skifte i alle retninger samt plan kan gjøres raskt og hyppig.

YIN IYOGA

IMG_4711.jpeg

I Yin iYoga tøyer du i muskulatur og bindevev samtidig som du finner hvile og avspenning. Fokus på pust og avspenning skaper en unik ro i kropp og sinn. Øvelsene i Yin iYoga holdes fra ca. 2 - 10 minutter. Tøyende øvelser i bindevevet og muskulatur stimulere væske-produksjonen i ledd, fasia og muskulatur. Slik «smører» øvelsene kroppen, som redusere smerte og bedre bevegelighet. Avspenning og ro gir energi og bedre søvnkvalitet. 

II Yin iYoga kan du gi slipp på hverdagens krav og plikter. Du vil oppleve å lande, som også reduserer fysisk og mentalt stress. 

Yin iYoga for alle. På timeplanen finner du Yin iYoga med Rolig tempo - nivå 1.

MEDIYOGA

8F5FAF7E-E0B8-490E-8B93-A5A88FA639B6.jpe

I Mediyoga gjør du rolige øvelser, og det settes av tid til hvile og meditasjon. Når du gjør øvelser, hviler og mediterer, vil du kjenner at du får kontakt med pusten og kan landet i øyeblikket. I Mediyoga jobbes det både fysisk, mentalt og på det følelsesmessige plan. Du vil få alternativer og tilpasninger når du har behov og trenger det. Mantra (yogasang) som synges har en beroligende effekt på kropp og sinn. Lyden og vibrasjonene stimulere sanser og følelser. Mediyoga er basert på kunnskap og forskning om hvordan øke indre ro samt redusere stress og smerter. Forskning viser at Mediyoga kan gi bedre søvn, regulere blodtrykk, bedre hormonbalanse samt redusere  rygg-/nakkesmerter og hodepine.

Mediyoga passer for alle, og spesielt for deg som ønsker å redusere mentalt og fysisk stress, samt har behov for å gjøre øvelser som øker overskudd og energi.

Høsten 2022 har vi ikke Meidyoga på timeplanen. Du kan gjøre Mediyoga med oss via Videoteket.

DYNAMISK YOGA

IMG_5328.jpeg

I Dynamisk yoga gjør du øvelser for hele kroppen. Avhengig av klassens tempo og nivå vil de styrkende, tøyende og avslappende øvelsene tilpasses klassen nivå og tempo. I klassen vil det være dynamisk og statisk belastning på armer og skuldre tilpasset nivået til klassen. Når du deltar på Dynamisk yoga vil du få veiledning og alternativer slik at du får utbytte av øvelsene og opplever mestring.

I Dynamisk yoga er det en nysgjerrig og utforskende tilnærming til yoga. Du vil oppleve at det er en lett og uhøytidelig stemning og en inkluderende atmosfære i klassen. Etter klassen kjenner du at kroppen er mykere og fylt av følelsen av letthet og glede. 

Dynamisk yoga passer for alle Velg den klassen som har det tempo og nivå som passer for deg. På timeplanen finner du Dynamisk yoga med moderat og raskt tempo - nivå 2-3.

FLYT IYOGA

IMG_5410.jpeg

I Flyt iYoga gjør du dynamiske øvelser med mye bevegelse i tillegg til rolige øvelser som tøyer og løser opp i spent muskulatur. Øvelsene settes sammen i sekvenser med flytende overganger, gjerne i en god kombinasjon av styrkende øvelser og bevegelighetsøvelser. Det er minimalt med belastning på armer, skuldre og håndledd. Klassen passer derfor godt for deg som ikke ønsker belastning på armer og skuldre. Om nødvendig får du alternativer slik at du skal få utbytte og oppleve mestring. Vi tilnærmer oss yoga med en nysgjerrig, utforskende og leken holdning. Du vil oppleve at det er en lett og uhøytidelig stemning og en inkluderende atmosfære i klassen. 

På timeplanen finner du Flyt iYoga med raskt tempo - nivå 2.

STYRKE IYOGA

IMG_5372.jpeg

Styrke iYoga kombinerer funksjonell styrketrening og yoga. I klassen gjør du styrkeøvelser for store og små muskelgrupper, balanseøvelser og bevegelighetsøvelser som kan forebygge for skader og muskelsmerter. Det er også fokus på pust, ro, avspenning og tilstedeværelse, som har god effekt på mental helse. Styrke iYoga gjør deg sterkere, og du vil oppleve at øvelsene løser opp i spenninger og gir økt bevegelighet. Fysiske øvelser, fokus på pust og tilstedeværelse gir mer overskudd og mindre  mentalt stress.

Styrke iYoga  passer for alle som liker å trene styrke og gjøre yoga. Øvelser tilpasses slik at du får den belastning og de utfordring som er best for deg. På timeplanen finner du Styrke iYoga med moderat og raskt tempo - nivå 1 og 2.

ILØPING

IMG_2160.jpeg

I iLøping trener du ute sammen med andre. Du motiveres til å ta utfordringer samtidig som du opplever mestring. Regelmessig trening ute i naturen gir økt velvære, bedre humør og søvnkvalitet samt mer energi. I løpet av kurset får du varierte treningsøkter, i hovedsak på grusveier og stier. iLøping gir deg også ideer og inspirasjon til egen trening.
Kurset passer for alle. Både for deg som løper i dag, og for deg som ønsker å begynne å løpe. Det er ingen krav til forkunnskaper eller at du trener regelmessig. I dag har vi ikke tilbud om iLøping. Send oss mail om du ønsker å melde din interesse for iLøping.

Meld din interesse for kurs

MORGENYOGA

IMG_4826.jpeg

Morgenyoga kombinerer mildt styrkende øvelser for mage og rygg og  bevegelighetsøvelser som «vekker" kroppen på en  behagelig måte. Øvelsene øker sikrulasjon i muskler og bindevev slik at nattens stivhet i kroppen slipper taket. Morgenyoga avsluttes med en kort meditasjon.

Morgenyoga passer for alle. Morgenyoga har et moderat tempo - nivå 1-2. Send oss mail for å melde din interesse for morgenyoga. I dag tilbyr vi ikke morgenyoga. Send oss mail og meld din interesse for morgenyoga.

Meld din interesse for morgenyoga

RYGG OG NAKKE YOGA, rehabiliterende og opptrenings yoga

Rygg og nakke yoga passer for personer som har smerter og spenninger i kroppen, eller kjenner at de  har lite energi. Opplever du at smerter og spenninger er et hinder for aktivitet, kan du delta på Rygg og nakke yoga. Klassen egner seg også for deg som har  vært i lite aktivitet over lengre tid, og ønsker å komme i gang med trening/yoga.
Rygg og nakke yoga kan også passe for gravide. I Rygg og nakke yoga gjør du myke øvelser i et rolig tempo. Det gjøres avspenningsøvelser, bevegelighetsøvelser,  tøyende øvelser samt funksjonelle styrkende øvelser. Dette er øvelser som en bra å gjøre for den gravide.

Rygg og nakke yoga er en rolig klasse hvor alle øvelser gjøres i et rolig tempo. Det gjøres øvelser for hele kroppen, som bevegelighetsøvelser,  tøyende øvelser, funksjonelle styrkende øvelser samt avspennings øvelser med fokus på pust. Alle øvelsene er rehabiliterende og forebyggende for smerter og spenninger, og er tilpasset slik  at alle kan utføre øvelsene på sitt nivå. 

Når du deltar på nakke og rygg yoga vil du oppleve at bevegelse og fokus på pust og avspenning etterlater en ro i kropp og sinn, som øker opplevelse av velvære. Evne til avspenning kan også gi økt konsentrasjonsevne.

Rygg og nakke yoga kan legge grunnlag for at du på sikt kan øke belastning på aktivitet. Når du kjenner at du er klar for mer belastning i øvelsene, kan du delta på Styrke iYoga moderat tempo med nivå 1, eller Dynamisk yoga moderat tempo, nivå 2.

Er nivået i Rygg og nakke yoga perfekt for deg, vil også Myk yoga og Yin iYoga være klasser som passer for deg.

MYK YOGA

IMG_4339.jpeg

I Myk yoga gjør du langsomme bevegelighetsøvelser som løser opp i stiv og spent muskulatur og øvelser som reduserer fysisk og mentalt stress. I tillegg vil klassen alltid inneholde kroppsscanning og øvelser som gir kontakt med pust. 
Myk yoga passer for alle, og spesielt for personer som har lite energi og som opplever å ha høyt stressnivå. Myk yoga passer også for personer som har ME/utmattelsessyndrom eller er utbrent og for personer som ikke tåler fysisk belasting på muskulatur.

På timeplanen finner du  Myk yoga med Rolig tempo- nivå 1. 

GRAVID YOGA OG YOGISK FØDSELFORBEREDENDE KURS

DSC_8014.jpg

GRAVID YOGA

Yoga for gravide er en rolig klasse med fokus på avspenning, tilstedeværelser og myke bevegelser, som stimulere vekst for babyen i magen og velvære for deg under svangerskapet. 

Yoga for gravide er basert på Mediyoga, som har sine røtter fra Kundalini Yoga. Mediyoga har en forskningsbasert tilnærming til yoga, hvor fokus i mange av øvelsene er å stimulere produksjon oksytocin, som er stressreduserende, og hjelper til å øke sirkulasjonen og balanserer hormonene i kroppen. 

På kurset  vil du gjøre rolige tilpassede bevegelser som masserer og løser opp i muskelspenninger og øker sirkulasjon i muskulatur. Bevegelsene vil etterlate en god følelse i  kroppen og sinnet.

Pusteøvelser, avspenningsøvelser og meditasjoner vil i tillegg til å være stressreduserende mentalt og fysisk, også skape bånd mellom deg og babyen i magen. 

Gjennom hvile gir du kroppen mulighet til å gjøre det den skal, som å gjøre det beste ut av å være gravid.

Kroppen vet hva den skal gjøre hvis den får en sjanse til å gjøre det. På kurset Yoga for gravide vil du gjøre øvelser som er godt for godt for deg som går svanger og for babyen i magen.

 

I tillegg til å delta på Yoga for gravide anbefaler vi deg og delta på Yogisk fødselsforberedende kurs.

Kurs uke 35-43 (ingen kurs i høstferien, uke 40). Tirsdager kl 17.45-18.45.

YOGISK FØDSELFORBEREDENDE KURS

”En fødsel er et mirakel...”. 

Yogisk fødselsforberedende kurs forberede deg til den kommende fødsel, fysisk, mentalt og emosjonelt. Kunnskap skaper trygghet og øvelse skaper mester. På kurset får du kunnskap og informasjon du kan nyttegjøre deg av under fødsel.  Du vil lære teknikker og øvelser, som avspenningsøvelser, pusteøvelser og fysiske øvelser, som du kan benytte når du er i fødsel.
Du vil også øve på å benytte visualisering som støtte før og under fødsel.

Kursene har ulike temaer slik at du kan møte din fødsel på en god og trygg måte.
Yogisk fødselsforberedende kurs er satt sammen av 3 ulike kurs med ulike temaer. Hvert kurs går over to kvelder. Vi anbefaler deg å delta på alle 3 kursene. Skulle det ikke passe å delta på alle kursene,  vil du få utbytte selv om du kun deltar på noen av kursene.

I tillegg til å delta på Yogisk fødselsforberedende kurs, anbefaler vi deg å delta på Yoga for gravide.

Kurs 1

Fredag 23.9 og 30.9 kl. 17.00-18.30

Kurs 2

Fredag  4.11 og 11.11 kl. 17.00-18.30

Kurs 3

Fredag 25.11 og 2 og 12.12 kl 17.00-18.30

ASHTANGA YOGA 

monasterska-sesja-joga-czestochowa-47.JPG

Ashtanga vinyasa yoga er en yogaretning, eller et yogasystem K.Pattabhi Jois lærte av sin lærer Tirumalai Krishnamacharya, og som Pattabhi igjen lærte videre til sine elever. Nå kan du delta på Ashtanga vinyasa yoga hos iYoga, hvor  Anna vil lærer deg systemet. Øvelsene i Ashtanga vinyas yoga gjøres i en flytende fast rekkefølge, hvor pust og bevegelse synkroniseres. 

 

Ashtanga vinyasa yoga er en dynamisk yogaform som ofte beskrives som en fysisk krevende yogaformer. Ashtanga yoga er en kraftfull yogaform som øke mobilitet, gjør deg sterkere, og gir deg mer energi. På kurset er det fokus på utførelse av øvelsene. Du vil lære Ashtanga-yoga teknikker, og hvordan du skal aktivere ulike muskler og muskelgrupper når du utfører øvelsene. I tillegg vil du lære å benytte pust som støtte, både i de fysiske krevende øvelsen og i avspenning og meditasjon. Meditasjon og avspenning skaper en indre ro som redusere stress i kropp og sinn.

 

På kurset vil det også være fokus på yoga filosofi. Du vil blandt annet få innsikt i Patanjalis Yoga Sutra åttedelt vei, og hvordan du kan inkorporere stegene i egen yogapraksis.  Ashtanga yoga og  den åttedelt vei viser viktighet av å rette oppmerksomheten mot egne valg og handlinger, og du vil få økt bevissthet om hvordan dine valg og handlinger kan påvirke fysisk og mental helse.